Marknadsföring av din webbshop – på internet
.
Sist men inte minst, du som har lyckats med ovanstående och har en snygg webbshop innehållande en mängd attraktiva prylar i olika prisklasser och informationen avseende kontaktuppgifter, leverans- och köpvillkor är tydligt angivet – nu väntar bara den sista utmaningen, den som kan betyda success eller webbshoppens död och nedläggning, eller rättare sagt, ska din webbshop någonsin få ta sitt första andetag, dvs få sin första beställning? En del har tänkt mycket på det och en del inte alls. Några tror att så fort man har en sida på nätet så får man värja sig mot anstormningen av folk som kommer att köpa slut på allting, innan man knappt lagt in sin första artikel i webbshopen och att man därför helst måste dölja sig i månader, innan man släpper lös horden med ivriga köpare. Så där är det inte, tyvärr. För att lyckas med sin webbshop måste alla ivriga köpare veta att du existerar där ute – att din fina webbshop bara finns där med sitt lockande, fantastiska innehåll. Och då, ja då kommer vi till den sista kuggen i det maskineri som internetförsäljning innebär – marknadsföring och inte vilken marknadsföring som helst, utan marknadsföring på internet – även känd som internetmarknadsföring.
.
.Ja, go vänner, ganska självklart eller hur, men ändå en knepig och snårig djungel där det lurar många små troll bland lika många reko företag. Vilket ska man välja? Hur ska man veta vem man kan lita på? Mitt bästa tips – fråga runt bland vänner och bekanta och i olika forum på nätet. Googla på marknadsföringsfirmornas namn och granska de sökresultat som kommer upp. Det är värt att ta sig några timmar för att undersöka detta, dvs om du tänker anlita någon.
.
Om du vill marknadsföra dig själv är det fullt möjligt – det är en hel del tid som behövs, tid för att först skaffa sig kunskap i området och därefter utföra de arbetsuppgifter som är helt nödvändiga. Dvs, precis de arbetsuppgifter som ett reko seo-företag skulle utföra åt dig om du anlitade dem. Inget hokus pokus utan olika resurser som kan avsättas för optimeringsarbetet med din webbshop.
.
Det finns fördelar och nackdelar med båda dessa val. Det ena ger dig mycket mer kontroll över din webbshop och därmed ditt företag men kan ta mycket tid, som du kanske inte har, om du ska lära dig SEO, helt från scratch. Att leja ut jobbet har fördelen att du kan ägna dig helt och fullt åt att vara e-handlare och behöver inte grubbla på dina placeringar i Google, det är någon annans ansvar. Men, det kan kosta sina sköna slantar.
.
Välkommen till framtiden – snart handlas det i ännu en ny webbshop – är det i din?
.
Så – du blivande eller nyblivna e-handlare – välkommen till en spännande tid – det mesta inom denna bransch visar att du definitivt framtiden för dig. Att starta internetförsäljning i en egen webbshop är helt rätt idag.